Recension i Tidningen Lira – Hazelius-Hedin, ”Sunnan”

Spel på överjordisk nivå

Hazelius Hedin

Sunnan (Amigo/Playground)

Folkmusikgiganter. Strängmästare och nyckelharpsvirtuos – så presenteras Esbjörn Hazelius och Johan Hedin av sitt skivbolag. Och det finns inget att invända mot det påståendet. De blev belönade med Årets grupp på Folk- och Världsmusikgalan 2012 för sitt första album Om du ville människa heta från 2011. Då hade duon äntligen fått till detta samarbete som visat sig alldeles ovanligt lyckosamt. De har spelat länge och i hur många grupper och konstellationer som helst. Under året har de varit på turné med Tomas Ledin i Höga Kusten-Kapellet där Esbjörn var musikalisk ledare (och dessutom producent av Grammisvinnande skivan Höga Kusten).

Album nummer två tar vid där ettan slutade; äldre traditionellt material blandas med andras och eget nyare. Det är sånger/visor/ballader och instrumentala låtar, främst polskor som till exempel Polska från Eda, virvlande tretakt där två instrument låter som mycket mer. Tretton år är en ny visa av ersbjörn, möjligen självbiografisk.

De är båda instrumentalister och musiker av högsta klass och Esbjörn spelar gitarr, cittern och fiol, och är en av Sveriges få manliga folksångare. På sin mjuka skånska blir hans röst som en varsam smekning på kinden. Johan Hedin hanterar olika nyckelharpor och mandolin. De är ekvilibrister och det är svårt att förklara nivån på deras spel, lite överjordiskt sådär. Musiken är lugn och vacker, bästa lyssnandet är att avskärma sig från världen, skruva upp volymen i hörlurarna och … njuta. Att höra och se duon live är en upplevelse. Det är avskalat, snyggt. Det låter ju i princip som på skivorna men att se dom livs levande tillför alltid en dimension. Höstturnén är avslutad men det kommer nog fler tillfällen. I så fall – missa inte!

Lars LindHH Lira

(Lira 5 – 2014)

Comments are closed.